Door op 11 juli 2013

groningenhartveilig.nl

Deze Motie gaat over Stichting Groningen Hartveilig.

De buurman is dichterbij dan de ambulance.

Deze stichting is ontstaan nadat bekend is geworden dat slechts 12% van de mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis overleeft. Dit kwam omdat toevallig mensen in de buurt waren die konden reanimeren.

Aan dit toeval wil de stichting een einde maken door bij een reanimatie ook burgers te alarmeren die zowel een reanimatie & AED opleiding hebben gehad. Ook kunnen burgers kosteloos hiervoor een reanimatie/AED- cursus volgen als je, je voor het project aanmeld.

Hoe werkt het? ? De mensen binnen een straal van een km ontvangen van de meldkamer 112 een SMS waarin de locatie staat vermeld. Je kunt naar het slachtoffer gaan en start in afwachting van de ambulance alvast de reanimatie op. Ook wordt er een sms verzonden aan de mensen die binnen een km van een AED wonen, ook zij kunnen, na het ophalen van de AED naar het slachtoffer gaan

Als dit binnen 6 minuten gebeurd, dan heeft het slachtoffer een overlevingskans van 50-70%.
Binnen de 6 minutenzone wordt snel en doeltreffend gehandeld en dat kan voor veel mensen overleven betekenen

Meer info: www.groningenhartveilig.nl

12 cent per inwoner (bijdrage hesje, mondkapje, etc)

Hieronder de betreffende motie:

2013-07-04 hartveilig